06 120 850 34 | info@luutjeniemantsverdriet.nl |
Krijgen kinderen meer stress als ze een meelworm zien of als ze er een vasthouden? Rollen knikkers beter door warm of door koud water? Gebruiken kleuters de woorden zoet en zuur om te beschrijven wat ze proeven?
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Stimuleer dat en je hebt kans dat in je klas vragen als hierboven opborrelen om serieus te worden onderzocht. Sterker nog, dit wáren enkele van de onderzoeksvragen waar bovenbouwleerlingen als echte wetenschappers een antwoord op zochten. En vonden!
De activiteiten die ze daarvoor uitvoerden staan beschreven in het zesde boek van de reeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ van het Wetenschapsknooppunt van de Radboud Universiteit (WKRU) in Nijmegen. Het WKRU knoopt universiteit, hogeschool en basisscholen aan elkaar om leerlingen kennis te laten maken met wetenschappelijk onderzoek. Ieder jaar vallen drie toponderzoekers van de RU of het Radboudumc in de prijzen, niet alleen vanwege de kwaliteit van hun onderzoek, maar ook omdat ze goede ideeën hebben om dat onderzoek te ‘vertalen’ naar het basisonderwijs. Knooppunt, wetenschappers en leraren zetten een pilot op in de klas en dat resulteert uiteindelijk in een handleiding waar iedere leraar in de bovenbouw van de basisschool mee aan de slag kan. Sinds de oprichting in 2009 heeft het WKRU op deze manier al ruim 36.000 leerlingen laten zien en ervaren hoe echte onderzoekers te werk gaan.
De thema’s van dit zesde deel zijn stress, molecuulbotsingen en taal der zintuigen. Het boek werd eind januari gepresenteerd op de Winterschool, de jaarlijkse scholingsdag van de WKRU, waar de onderzoeken voor het volgende boek centraal stonden: ‘Leven en werk van Jheronimus Bosch’, ‘Navigatie voor geheugen en kennis in ons brein’ en ‘Hoe verspreidt malaria zich?’. Meer informatie op de website van de WKRU.